Het lijkt wel of vakantiegangers steeds vaker mikpunt zijn van misleiding, geldklopperij en bedrog. De meest voorkomende klachten van onze lezers:

1. Met een kluitje in het riet worden gestuurd bij vertragingen, onvolledige informatie, verkeerde voorstelling van zaken om wettelijke compensatie te ontlopen. Ook KLM, Transavia, ArkeFly en Corendon maken zich daar schuldig aan, maar Ryanair spant de kroon, blijkt uit de vele klaagmails.

2. De rechten van gehandicapte luchtreizigers worden vaak op dramatische wijze geschonden. Sommige rolstoelgebruikers geven het vliegen ten einde raad maar op. Hier moeten overheden hard ingrijpen, is regelmatig te horen.

3. Probeer op een luchthaven maar eens de juiste juiste medewerker te pakken te krijgen. Telefoons van reisorganisaties en vliegmaatschappijen worden niet opgenomen, niemand weet raad. Op klachtbrieven wordt zelden gereageerd en geld terugkrijgen bij vergissingen lukt al helemaal niet. Om gek van te worden!

4. O wee als je naam op het ticket niet precies klopt met die in je paspoort. Dan zijn de rapen gaar. Slechts tegen extreem hoge kosten kan dat bij het inchecken veranderd worden. ,,Schandalig!” schrijft menig klager.

5. Het gedoe met afmetingen, gewicht en kosten van handbagage en ruimkoffers loopt de spuigaten uit. Het is een doolhof van regels en voorwaarden. Er is voor de doorsnee reiziger geen touw aan vast te knopen.

6. Bij het boeken van een vakantie wordt de consument afgezet met misleidende prijslokkertjes, waar nog van alles bij komt. Dat is verboden. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de oorlog verklaard aan dit soort wanpraktijken.

7. Annuleringskosten van soms wel 100% vlak voor vertrek bij plotselinge verhindering. Tja, dan moet je maar een goede verzekering sluiten of een wat duurder, flexibel ticket kopen, zou je zeggen. Maar de roep om wat meer soepelheid klinkt luid en duidelijk door. Iemand anders in de plaats laten vliegen kan ook helpen.

8. Overstappen en de koffers kwijt raken, terwijl je bijvoorbeeld op de eindbestemming een cruise hebt geboekt. Wie neemt die verantwoordelijkheid dan? In de praktijk moeilijk. Reis verpest, ook al komt de bagage ooit wel weer terecht. Niet leuk. Voor veel mensen reden om alleen nog maar rechtstreeks te vliegen of in een Nederlandse haven in te schepen.

9. De wirwar van regeltjes en meerkosten bij het huren van een auto. Die zijn bij veel aanbieders zo ondoorzichtig dat de lol er snel af is. Vooral als je de eindafrekening krijgt.

10.  Als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, is er geen enkele bescherming voor passagiers die een los ticket hebben gekocht. Die zijn vogelvrij. De Europese Commissie wil dat EU-lidstaten een eind maken aan dit bankroetleed. Sommige reisbureaus bieden een ticketverzekering.

Wat kunnen wij als consument hieraan doen???

Bron:  Telegraaf Reiskrant

Comments are closed.